Milé ženy, dozajista jste už slyšely o metodě přerušovaného půstu. Možná znáte i někoho, kdo už tuto metodu sám na sobě praktikuje. Víte ale, v čem spočívá? A jaký může mít přínos pro vaše tělo a duši? Pojďme si společně všechno shrnout. Prozradím vám i to, jak ho správně praktikovat a snadno ho zařadit do života.

Půst čistí nejen naše tělo, ale i mysl a detoxikuje celý organizmus

Pro ty z nás, které se na to dlouhodobě nepřipravujeme nebo pro které není představa takto dlouhého půstu třeba ani příjemná, by byl klasický půst po dobu dvou až tří týdnů obrovským zásahem do těla i psychiky. Pokud byste se do něčeho takového chtěly pustit, raději to dělejte pod dohledem odborníka.

Přerušovaný půst je skvělou alternativou pro ty, pro které je nepředstavitelný půst klasický

Ke klasickému několikatýdennímu půstu ovšem existuje už dlouhou řadu let skvělá alternativa v podobě přerušovaného půstu, jinak řečeno přestávek ve stravování. Někdy se dokonce používá i trochu zavádějící název přerušovaná hladovka. 

Jak píše Ivana Stenzlová ve své knize Šance pro ženu 40+ (2019): „Cílem přerušovaného půstu je především snížit hladinu inzulinu v krvi a přinutit tělo k využívání tuků jako dalšího zdroje energie. Tedy jednoduše řečeno, rozjet lépe spalování, které povede k odbourání břišního tuku.”

Vědomě pojatý přerušovaný půst je pro psychiku méně zatěžující než delší hladovění. A má blahodárný vliv na tělo

Přerušovaný půst může být příjemnější alternativou klasického půstu, která má také zdravotní benefity

Kontrolovaný přerušovaný půst nám může pomoct dostat pod kontrolu naše kilogramy, ale především být zdravější a šťastnější. Má blahodárný vliv na naše tělo i psychiku. Pokud se zcela vědomě zřekneme jídla, de facto jen na pár hodin – odpadá nám při půstu psychický stres, který můžeme zažívat při hladovění.

V těle se vytvoří podstatně více endorfinů než stresových hormonů, a ty díky zpomalenému metabolismu zůstávají déle v těle. Tyto hormony pak působí v těle jako vlastní opioidy a můžou vyvolat stav lehkého opojení.

Tělo zcela přirozeně vyprodukuje tyto hormony v takovém množství, které nám dokáže dodat energii, uklidnit srdce, žaludek a učinit nás šťastnými a vyrovnanými.

Markéta Hezinová: Těší mě, že s vámi můžu sdílet svoje zkušenosti s přerušovaným půstem a pozvat vás do našeho programu. Víc se o něm dozvíte na konci článku.

Jakým způsobem praktikovat přerušovaný půst? A jak to dělám já?

Skvělou zprávou je, že při přerušovaném půstu nehladovíme celý den:

bez jídla budeme pouze 16 hodin, zbylých 8 můžeme jíst.

Přerušovaný půst je dobré si naplánovat

Mně se nejlépe osvědčuje začátek půstu v 17:00 večer, to si dám poslední jídlo. Jdu spát celkem brzy, řekněme ve 21:00 a v 9:00 ráno druhý den si můžu dát vydatnou zdravou snídani.

Možná vás zajímá, jestli je potřeba to takhle dělat každý den. No, řekněme to takhle, bylo by skvělé, kdyby se vám podařil tohle dodržet aspoň dvakrát týdně po dobu jednoho měsíce. Pro intenzivní očistu pak každý druhý den po dobu dvou týdnů.

Co tedy jím, když nejím?

Od 17. hodiny piju bylinkové čaje, maximálně ale do 19 hodin, protože si zbytečně nechci na noc přetěžovat ledviny. Fajn je taky teplá voda s trochou citrónu nebo jablečného octu. Ráno poté si dávám teplou vodu s citronem a do 9. hodiny vypiju hrnek bylinkového čaje.

Co si dávám k snídani?

Snídani si připravím večer, protože díky tomu, že nevařím večeři, na to mám čas.

½ jablka, ½ banánu – nakrájím na malé kousky.

Do větší misky si dám 1 polévkovou lžíci (PL) chia semínek, 2 PL slunečnicových semínek, ½ PL dýňových semínek a 2 PL ovesných vloček a 1 PL hořké čokolády (85 %).

Přidám ovoce, špetku soli a ½ čajové lžičky skořice. Zaliju 250 ml bio kefíru, promíchám, uzavřu a nechám na noc uležet v ledničce. A ráno na mě čeká skvělá snídaně naprosto bez práce. Mňam! 🙂

Jaký mám oběd a večeři?

K obědu si dávám zeleninovou polévku – třeba dýňový krém, potom rybku (pstruha nebo sledě) a k tomu zeleninovou kaši (1/4 dýně, 1 pastiňák, 1 lžička ghee, 1 PL umeocta), zeleninový salát (většinou nějaké zelené listy přelité kapkou olivového oleje), pokud byste potřebovaly odpolední svačinku – tak na tu jsou dobré ořechy a zeleninové špalíčky (mrkev, řapíkatý celer, okurka).

K večeři si dám s chutí zeleninový salát z červené řepy s kozím sýrem a zeleninovými listy a můžu si dát i kousek kváskového žitného chleba. Samozřejmě to nejím v 10 večer, ale maximálně 3 hodiny před spaním.

Jaké jsou zdravotní benefity přerušovaného půstu?

V knize autorů Muss a Kovács nazvané Přerušovaný půst: Proč prázdný žaludek uzdravuje (2018) jsem se o tom dočetla následující:

„Přerušovaný půst chrání cévy před aterosklerózou, ulevuje srdci, a snižuje krevní tlak.

🍀

Podporuje metabolismus, játra, žlučník a ledviny pracují účinněji, vylučovací a detoxikační funkce se zrychlují.

🍀

Ulehčuje střevům a střevní sliznice může zregenerovat.

🍀

Jídlo přijímané pouze v určité době dělá dobře i mozku a nervům. Zvýší se kvalita spánku, schopnost koncentrace a zvýší se celkový výkon.

🍀

Některé studie ukazují, že se tímto způsobem dá zabránit předčasnému odumírání buněk.“

Pochopitelně je to také cesta, jak rozproudit zažívání, zrychlit metabolické procesy v těle a spolu s mírnou pohybovou aktivitou je přerušovaný půst dobrým nástrojem pro optimalizaci tělesné hmotnosti.

Tak. Jsme na konci tohoto povídání. Teď je čas to vyzkoušet!

Už víte, co to ta přerušovaná hladovka je, jak se do ní pustit, co jíst a jak dlouho ji praktikovat.

A sláva! Je to za námi. Jak se teď cítím?

Lehčeji na těle, to každopádně, ale lehčeji i v hlavě. Víc se směju, míň řeším věci okolo, mám více energie a jsem taková „obnovená“.

Přeju i vám všem, milé ženy, ať si taky najdete na sebe čas a zkusíte to.

Přerušovaný půst není žádná obrovská zátěž, je to jen taková hra s mozkem a tělem. Tak si taky hrajte. A hlavně si to užijte, nejen výsledek, ale i cestu k němu. Opatrujte se a buďte zdravé!

Individuální výživový program Přerušovaného půstu na 14 dní

Uvažujete o přerušovaném půstu? Pojďte do toho s námi!

Čtrnáctidenním programem přerušovaného půstu vás provede naše výživová poradkyně Janča.

Začít můžete kdykoliv: je to individuální program spojený s výživovým poradenstvím.

Cena: 1200 Kč

Objednat se můžete telefonicky nebo e-mailem: 774 448 758, nebo jana@wellnessprodusi.cz


Píšeme pro vás

8týdenní individuální program hubnutí vám přinese víc prostoru na péči o sebe a naši nepřetržitou podporu

17. května 2021

Milé ženy, víme, že když chceme zhubnout, je třeba vzít to od základů, tedy od střeva. Je dobré si jídelníček zpestřit několika potravinami, které podporují správné nastavení bakterií ve střevě. Tím se nám střevo čistí, a má to pozitivní dopad i na naši hmotnost. Mezi potraviny, které takto pomáhají, patří: Ovoce a zelenina: Denně, ale

Co můžeme v zimě udělat pro to, abychom na jaře plynule vpluly do procesů, které podpoří naše hubnutí?

13. ledna 2021

Leden a Nový rok jsou pro mnohé lidi dobou, kdy si dávají nejrůznější předsevzetí. Některá se týkají toho, s čím by chtěli začít, jiná toho, s čím by naopak chtěli skončit. A některá z nich se týkají změn. K těm patří i změna jídelníčku, zdraví prospěšný pohyb nebo hubnutí. Zima je období útlumu a odpočinku. Příroda odpočívá. A nás

Co se stane, když si dovolím setkat se sama se sebou?

16. října 2020

Kdy se vám to naposledy podařilo nebo přihodilo? A víte vůbec, jaké to je? Setkat se sama se sebou. Dát prostor sama sobě. Vyslechnout, po čem vaše duše volá a touží? Být tu pro sebe. A přijímat. Přijímat laskavou péči a dovolit si být vnímána v plné pozornosti… Já si dlouho myslela, že vím. Nevěděla. Neznala.